EDUKACJA ARTYSTYCZNA

Jeden z najfajniejszych i innowacyjnych kierunków studiów w Szczecinie. Dla artystycznych dusz interesujących się wieloma  obszarami sztuki!

© Uniwersytet Szczeciński
Edukacja Artystyczna

Aktualności

Rytmy przestrzeni – rytmy barw

4 lipca, w dniu absolutorium Instytutu Pedagogiki w Galerii Szczecina Humanistycznego US pojawiła się także nowa wystawa. Jest to końcoworoczna wystawa prac studentów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej z Rozszerzoną Edukacją Artystyczną (kierunek projektowy) oraz Koła Naukowego Edukacji Artystycznej – Artpeak, utworzonego przez studentki tegoż kierunku studiów.

Istotnym elementem nowego kierunku studiów oferowanych przez Instytut Pedagogiki US jest wzmocnienie kompetencji przyszłego nauczyciela w zakresie artystycznym – najbardziej prymarnej formy ekspresji dziecięcego wieku. Prezentowana wystawa jest wynikiem plastycznych poszukiwań i prób opartych na podstawowych problemach plastycznych. Realizując zadania praktyczne studenci mieli szansę doświadczać zagadnień takich jak kompozycja, przestrzeń, światło, barwa, posługiwać się szeroką paletą technik oraz stosować rozmaite sposoby wizualnego komunikatu. Dla większości studentów była to pierwsza przygoda z plastyczną ekspresją. Wielu pierwszy raz (od czasów dzieciństwa) trzymało w ręku pędzel! Mimo to udało się z dużym sukcesem zrealizować programowe założenia a owoce tej ciężkiej pracy widać na prezentowanych obrazach.

Osobnym tematem zrealizowanym na dodatkowych warsztatach był projekt plakatu. Plakat jako specyficzna dziedzina sztuki opiera się na prostym przekazie komunikującym. Oprócz atrakcyjnej graficznie formy zawiera istotną treść o charakterze reklamowym, społecznym itp. W ramach warsztatów zadaniem studentów było znalezienie symbolicznego, intrygującego przekazu wykorzystującego graficzną permutację przy zastosowaniu dowolnej techniki plastycznej.

Uzyskana wiedza z zakresu plastycznego i zrozumienie zagadnień sztuki będzie dla przyszłych nauczycieli doskonałym narzędziem do tworzenia nowych metod kształcenia. Słynny malarz i pedagog Władysław Lam pisał: „[…] nie jest konieczne, aby nauczyciel był zawodowym malarzem i sam umiał wykonywać prace rysunkowe i malarskie, jakie mają wykonywać dzieci. Ale konieczne jest, żeby był w tych sprawach zorientowany do tego stopnia, by rozumiał i odczuwał twórcze wypowiedzi dziecka i nie oceniał ich fałszywie, a także nie nakłaniał dziecka do wykonywania nieodpowiednich i złych realizacji”.